sól do kąpieli, woda, kąpiel solankowa

Domowa kąpiel solankowa

Kąpiel solankowa jest bardzo często spotykanym zabiegiem, oferowanym przez sanatoria, baseny, SPA czy centra odnowy biologicznej. Korzystają z niej wszyscy, niezależnie od kategorii wiekowej. Ma ona dobroczynny wpływ na cały organizm, regulując jego mechanizmy. Tak naprawdę, to nie ma potrzeby czekać np. na wyjazd do uzdrowiska, jak można spróbować zrobić ją w domu.

Na czym polega kąpiel solankowa?

Kąpiel solankowa to przede wszystkim kąpiel w wysoko zmineralizowanej wodzie, zawierającej jony rożnych pierwiastków chemicznych. Głównym składnikiem jest chlorek sodu czyli sól, którego stężenie powinno wahać się w przedziale od 1,5% do 3%. Przeliczając to na gramy, powinno się na 1 litr wody dosypywać od 15g do 30g soli. Oprócz soli, w wodach takich można znaleźć: brom, potas, magnez, wapń, jod i czasami śladowe ilości innych pierwiastków.

Odpowiednia temperatura

Aby kąpiel solankowa przyniosła odpowiednie efekty, musi być przeprowadzona w odpowiedni sposób. Można ją zrobić na dwa sposoby jako:

  • kąpiel całkowitą,
  • kąpiel nasadową (półkąpiel).

Standardowo temperatura wody w kąpieli solankowej całkowitej zawiera się w przedziale od 35 do 38 ºC, zaś w półkąpieli od 39 do 40 ºC.

Czas trwania

Czas pierwszej kąpieli powinien trwać koło 10 minut. Z każdą kolejną kąpielą, należy zwiększać go o 2 minuty, nie przekraczając 20-24 minut. Najlepiej zrobić serię 8 do 10 zabiegów, co dwa lub trzy dni, jeśli jest taka możliwość.

Przygotowanie do kąpieli solankowej

Przed przystąpieniem do kąpieli należy obmyć ciało np. z pozostałości kremu, balsamu czy maści oraz zdjąć biżuterię. Najlepiej do wanny wejść nago, chyba że kąpiel jest poza domem, to wtedy w kostiumie kąpielowym. W razie posiadania jakiś ran lub otarć, najlepiej przełożyć kąpiel lub zamoczyć tylko te części ciała, które ich nie posiadają.

Solanka

Domowa solanka powinna zawierać około 1kg soli. Sól należy wsypać do wanny, zalać wodą i mieszać do całkowitego rozpuszczenia. Jeśli na dnie pozostaną zanieczyszczenia to znak, że sól która została użyta, jest naturalnego pochodzenia.

kulki, sól do kąpieli, kąpiel

I co dalej?

Po przygotowaniu wody należy powoli do niej wchodzić, najpierw przyjmując pozycje siedzącą, by organizm przyzwyczaił się do wysokiej temperatury wody. Dopiero po upływie minuty można położyć się w wannie. W czasie kąpieli pamiętaj, by nie wykonywać gwałtownych ruchów. Ma ona pomóc się zrelaksować, odprężyć, złagodzić napięcie fizyczne i psychiczne oraz pobudzić krążenie, dlatego zamknij oczy i leż spokojnie!

Po kąpieli

Należy pamiętać, by nie wychodzić szybko z wanny, bo po tak gorącej kąpieli może wystąpić lekkie osłabienie ciała lub zawroty głowy. Zatem w pierwszej kolejności trzeba usiąść, odczekać minutę i dopiero wtedy wyjść, stosując się do paru bardzo ważnych rzeczy: nie spłukiwać się wodą, nie wycierać ręcznikiem, tylko poczekać, aż skóra sama wyschnie. Tworzy to tzw. płaszcz solny. Najlepiej położyć się, odpoczywać i w miarę możliwości nawodnić organizm.

Wskazania do kąpieli solankowych

Jeśli posiada się którąś z niżej wymienionych schorzeń, należy jak najszybciej zacząć robić kąpiele solankowe. Są one wskazane gdy występują:

  • nerwice, stres, przemęczenie,
  • choroby kobiece,
  • problemy z zatokami,
  • choroby górnych dróg oddechowych,
  • zwyrodnienia stawów lub inne choroby reumatyczne,
  • nadmierne potliwości,
  • otyłość,
  • choroby skóry np. łuszczyca,
  • obniżona odporność,
  • zaburzenia krążenia,
  • anemia,
  • kłopoty ze snem,
  • ciągłe marznięcie stóp
  • choroby neurologiczne.

Przeciwwskazania

Domowa kąpiel solankowa jest wspaniałym naturalnym wspomaganiem organizmu, jednak nie jest wskazana dla każdego. Nie stosuj ich jeśli masz:

  • wady zastawek serca,
  • niewydolność krążenia,
  • nowotwór,
  • zaburzenia hormonalne np. nadczynność tarczycy,
  • gruźlicę,
  • zaawansowaną osteoporozę,
  • zaburzenia rozwoju narządów rodnych,
  • chorobę Sudecka,
  • infekcję i gorączkę,
  • chorobę naczyń wieńcowych

Nie powinny jej zażywać kobiety w ciąży oraz osoby z otwartymi ranami.

Kąpiele solankowe niejednokrotnie są stosowane jako terapie. Pozytywnie wpływają na samopoczucie oraz regulują strefę duchową, emocjonalną i fizyczną. Wiele osób na co dzień nie potrafi się rozluźnić i odprężyć, dlatego takie kąpiele są dla nich rewelacyjną opcją.

Źródło:

  • Ewelina Żyżniewska – Banaszak, Hanna Mosiejczuk, Paweł Cichocki, Fizjoterapia i odnowa biologiczna – czy dla wszystkich?, Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, 2010, 56, 3.

One thought on “Domowa kąpiel solankowa

  1. Wszystko zależy od tego ile czasu mam w tygodniu, ale staram się 2-3 razy robić taka kąpiel. Niesamowicie mnie to odpręża i relaksuje :).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Projekt domu bez garażu. Previous post Projekty domów bez garażu
Nowoczesne wnetrze w domu Next post Aranżacja wnętrz nowoczesnych – o czym należy pamiętać?